Tot ce trebuie să ştii despre marcajul de pe anvelope!

Dacă aveţi maşină, citiţi neapărat acest articol! Informaţia despre marcajul de pe anvelope vă va ajuta să faceţi o economie serioasă de bani şi să alegeţi corect cauciucurile pentru automobilul dvs. Mai ales că a sosit sezonul rece şi trebuie să ne echipăm maşina în mod corespunzător!

 

Marcajul de pe anvelope 

 

1.    Dimensiunea anvelopei

Este cel mai important parametru! Primul număr din acest indice reprezintă lăţimea anvelopei (în milimetri), al doilea – înălţimea profilului în % din lăţime. Urmează o literă care arată construcţiamarcaje-anvelope internă a anvelopei şi un număr care reprezintă diametrul intern al anvelopei (în inci). Spre exemplu indicele 195/65 R15 se descifrează în felul următor: lăţimea anvelopei este de 195 mm, înălţimea profilului e de 126,75 mm (65% din 195 mm), R înseamnă că anvelopa are o construcţie radială (sunt şi alte tipuri, dar ele practic nu mai sunt utilizate), iar diametrul intern al anvelopei sau înălţimea jantei este de 15 inch. Uneori din acest indice al anvelopei lipseşte înălţimea profilului (de ex. 195 R15). Asta înseamnă că valoarea sa depăşeşte 80%, astfel de cauciucuri fiind utilizate de obicei la minivanuri sau camioane mici. 

2.    Indicele sau coeficientul de sarcină 

indice-sarcina

Acesta poate fi cuprins între 0 şi 130, dar marja cea mai răspândită este de 71…100. Acestui număr îi corespunde sarcina admisibilă per anvelopă (în kg).Uneori producătorii indică nemijlocit valoarea sarcinii maxime (acest lucru este obligatoriu pentru anvelopele vândute în SUA). În acest caz, pe cauciuc putem vedea inscripţia Max Load şi valoarea în kg şi livre (de ex. Max Load 515 kg, respectiv 1135 livre).  

   3.    Indicele de viteză

indicele-de-viteza

Acesta este reprezentat printr-o literă şi se referă la viteza maximă prevăzută pentru respectivele anvelope. 

4.    Reinforced 

Această mențiune ne informează că anvelopa are o carcasă consolidată, care este o cerinţă actuală mai ales pentru autovehiculele comerciale. Din acest motiv cuvântul Reinforced este de multe ori înlocuit cu litera C (de la “commercial”), de ex. 195/65 R15 C. 

5.    Ţara producătoare: de ex., “Made in France” – produs în Franţa, “Made in Germany” – produs în Germania. 

6.    Partea exterioară a anvelopei 

Anvelopele cu profil nesimetric al protectorului au indicată partea cu care cauciucul trebuie montat spre exterior faţă de caroserie. Aceasta e marcată prin cuvintele Outwards, Out, Side facing outwards etc. 

7.    Condiţiile optime pentru funcţionalitatea anvelopei 

M + S sau Mud + Snow: pentru condiţii de noroi şi zăpadă.

AsAll Seasons: pentru orice sezon.

AwAny Weather: pentru orice vreme.

Aquatred, Aquacontact sau o pictogramă în formă de umbrelă: anvelope speciale pentru ploaie.Pictogramă în formă de fulg: anvelope pentru condiţii grele de iarnă. Dacă pe cauciucuri nu se găsește niciunul din acești indicatori, atunci ele vor fi utilizate exclusiv în sezonul cald.  

indicatii-anvelope

8.    Umplutura anvelopei 

Anvelopele pot fi cu tub (Tube Type – TT) sau fără tub (Tubeless – TL). 

9.    Însemnul de certificare 

Anvelopele aprobate pentru uz în Europa sunt identificate prin litera E încercuită şi un simbol numeric ce corespunde ţării care a emis certificatul. Apoi urmează un şir lung de simboluri care desemnează numărul certificatului. Anvelopele aprobate pentru uz în SUA au marcajul suplimentar DOT

10. Denumirea sau logo-ul companiei producătoare: de ex., Michelin, Continental, Tigar. 

11. Modelul anvelopei: de ex., Energy, TS860, Winter 1. 

12. Indici suplimentari 

Data de producţie: reprezintă patru cifre precum 1109, care înseamnă anul 2009, săptămâna 11.

Regrooveable: protectorul anvelopei poate fi adâncit.

TWI (Tread Wear Indication): locul indicatorului de uzură a anvelopei. De regulă acest simbol se aplică pe circumferință în 6 locuri.

Maximum Pressure: presiunea maximă admisibilă în anvelopă, indicată în bari sau în livre pe țol pătrat (1 PSI = 0,0069 MPa).Săgeată (uneori cu inscripţia Rotation): direcţia normală de rotaţie a anvelopei.

Tread Wear Index: indicele de rezistenţă la uzură. Aceasta e o mărime convenţională care reflectă fiabilitatea anvelopei. De ex., cauciucul cu un indice de 200 este, teoretic, de două ori mai rezistent decât unul cu indicele 100. Bineînţeles, această proporţie este calculată în condiţii ideale şi nu ia în considerare factori precum calitatea drumurilor, stilul de şofat etc.

Traction Index: indicele performanţelor de frânare (A – excelent, B – mediu, C – satisfăcător). Acest indice se determină experimental pe un poligon special.

Temperature Index: indice de temperatură (A – excelent, B – mediu, C – satisfăcător). Acest indicator desemnează comportamentul anvelopei sub acţiunea temperaturilor ridicate şi se determină experimental în laborator.

Puncte colorate (albe, roşii, galbene): acestea indică cel mai uşor loc de pe anvelopă faţă de centrul de rotaţie. Dacă pe cauciuc se regăsesc atât punctul galben (sau alb), cât şi cel roşu, acesta din urmă indică locul cel mai greu de pe anvelopă.Pe unele cauciucuri apar simboluri ce arată nişte calităţi speciale ale anvelopei. De exemplu, marcajul RunFlat arată că vă puteţi deplasa un timp cu roata spartă. Astfel de proprietăţi speciale au de regulă anvelopele de clasă premium. 

Orice şofer trebuie să ştie să citească marcajul de pe cauciucuri, acesta fiind un mare avantaj atunci când decideţi să vă „încălţaţi” maşina cu anvelope noi. Aţi verificat deja care sunt limitele anvelopelor dvs.?

 

Sursa: www.perfect-ask.com